Beginnen met Aandachtig Leven

Beginnen met Aandachtig Leven

Aandachtig levenBeginnen met Aandachtig leven

Rust vinden voor je ziel, je gedachten voeden met alles wat puur is, leven vanuit vrede en liefde, zijn bijbelse principes. Als Jezus Christus jouw Bron is waaruit je wilt leven, zou je aan het begin van een oefening Hem kunnen vragen om wijsheid en inzicht.

Een vaste gewoonte

Start met een vast moment op de dag, waarbij je op een “stille” plaats gaat zitten waar je niet gestoord zult worden. Meld eventueel aan je huisgenoten wat je van plan bent, zodat zij je goed kunnen helpen en je even met rust laten. Zet een aandachtsoefening op een vaste plek in je dagplanning.

Houding

Voor aandachtsoefeningen mag je een open en nieuwsgierige houding aannemen. Ga rustig zitten op een rechte stoel of op een bankje. Zorg dat je actief zit, niet leunt, of onderuit gezakt zit, je rug strekt en je hoofd recht boven je ruggengraat zet. Ontspan je spieren en leg je handen ‘open’ (palm naar boven) op je bovenbenen. Zo kun je niets vasthouden of met je vinger ergens aan gaan frummelen.

Letten op je adem

Bij veel aandachtsoefeningen zul je je moeten focussen op je ademhaling. Je ademhaling gaat vanzelf. Je hoeft er niets voor te doen en hoef je ook niet te veranderen.

Richt je aandacht op de plek waar de lucht van de ademhaling het beste waarneemt. Sommigen voelen de lucht goed bij de neusvleugels, anderen nemen het beter waar bij het op en neer gaan van de buik of het middenrif. Het maakt niet uit waar jij het beste de ademhaling observeert, richt je aandacht op de plek die voor jou de minste inspanning kost.

Tijdstip

De meeste mensen geven aan dat het fijn is om de oefening ’s ochtends te doen. Je zult er zeker een deel van de dag positieve effecten van waarnemen. Probeer het maar eens uit. Doorbreek de standaard ochtendroutine van hollen en haasten en start de dag iets vroeger.

Een mooie plek

Maak een hoekje of kamertje vrij en creëer je eigen plek voor aandachtsoefeningen.

Comments

comments

Bericht delen