Blog

Hoe overleef je vreemdgaan?

Hoe overleef je vreemdgaan?

Hoe overleef je vreemdgaan?Hoe overleef je vreemdgaan?

Is jouw partner vreemd gegaan? Misschien wil je alle details weten. Neem hiervoor b.v. één avond de tijd waarbij álle lijken uit de kast komen. Stel jezelf de vraag in hoeverre je alle details wilt weten. De kans is groot dat je het daarna als een soort van film telkens gaat afspelen. Wil  je jezelf dat aandoen?
Hoe kun je vreemdgaan in een relatie overleven? Hier volgt één van de stappen die je als bedrogene kunt nemen.

Op een gegeven moment moet je stoppen met graven naar vunzige, pijnlijke details (waar was je / met wie / hoe vaak / …?). Relatietherapeut Esther Perel zegt : “Stel vragen die zoeken naar betekenis en motieven. Wat betekende deze verhouding voor je? Wat kon je daar uiten of ervaren wat je bij mij niet meer kon? Hoe was dat voor je om dan thuis te komen? Wat aan ons vind je van waarde? Ben je blij dat het is afgelopen?”

Kom je er niet uit? Aarzel niet om contact met mij op te nemen.

Kijk ook eens hier voor het online programma SAMEN. Het geeft veel houvast!

 

 

 

Lees meer...
Herstel na vreemdgaan

Afscheid van je oude partner na vreemdgaan

Afscheid van je oude partner na vreemdgaan

Afscheid van je oude partner na vreemdgaanJe partner is vreemdgegaan. Je hebt dit onlangs ontdekt. Wat een schok! Dit kan niet waar zijn! Het is een achtbaan van emoties. In deze periode ga je door de zelfde gevoelens bij rouwverwerking. Er is echter 1 groot verschil: de ontrouwe partner loopt nog gewoon rond.

Afscheid van je oude partner
Ondanks dat vaak in relaties waarin dit gebeurt, het al een tijdje niet goed gaat, kan dit toch aanvoelen alsof de grond onder je vandaan wordt getrokken.  Je herkent je partner niet meer en zult geforceerd afscheid moeten nemen van het beeld wat je van je partner had.

Stille rouw
Rouwverwerking is in dit soort situaties bijzonder lastig. Natuurlijk is er boosheid en verdriet, maar de grote vraag is, waar je er mee heen kan gaan. Zeker, wanneer je samen woont en/of ook samen kinderen hebt, is het vaak erg moeilijk om überhaupt tijd en plek te vinden, om door deze eerste heftige fase heen te komen.

Je ei kwijt
Voor vele is het erg moeilijk om hun verhaal kwijt te kunnen bij familie en/of vrienden of willen hen niet (steeds) tot last zijn. Hetzelfde geldt voor de situatie thuis. Ook daar kunnen zij hun ei vaak niet goed kwijt. Een gevolg hiervan is, dat gevoelens vaak niet goed verwerkt worden en worden opgekropt. Volgt vervolgens de keuze, om te verkennen, of de relatie nog te redden is, dan is het begrijpelijk, dat men de meest felle emoties nog eens extra probeert in te houden. Je wilt immers niet het precaire proces door ruzies of door hoog oplopende dramatiek, verstoren.

Burn-out?
Een gevolg van het niet (goed) kwijt kunnen van je verhaal in combinatie met het leven dat gewoon doorgaat kan er in resulteren dat de spanning enorm op loopt. Sommige mensen hebben in dit soort situaties precies dezelfde klachten als bij een burn-out. Dit zijn bijvoorbeeld slecht slapen, concentratie verlies, verminderde eetlust en dergelijke. Er is dus alles voor jezelf aan gelegen, om wel tijd te nemen voor het verwerken van deze emoties. Daarnaast is dit ook belangrijk voor de relatie. Onverwerkte emoties kunnen tussen partners in blijven staan.

“Het slechtste kwam in mij naar boven”
Dit heb ik binnen mijn praktijk vaak gehoord. Direct na deze ingrijpende gebeurtenissen, voelen mensen zich vaak zo onzeker, dat ze alles proberen aan te grijpen om controle te houden over de situatie. Dit resulteert vaak in jaloersheid en een overdreven vorm van controledrang. Mobieltjes worden gecheckt, grote angsten komen naar boven als de partner er niet is, alles willen weten enzovoort.

“Het is ons overkomen.”
Wanneer je iets overkomt, wie zegt je dan, dat je het niet nog een keer overkomt? Denk daar goed over na! Wil je de kans verkleinen dat het nog een keer gebeurt, dan zal er iets echt moeten veranderen. Vaak, wanneer een partner ontrouw is, dan loopt er iets voor een of beide partners, niet goed in de relatie. Het is verstandig om dit uit te zoeken, en er vervolgens aan te werken.

Stel ingrijpende beslissingen uit!
Je vraagt je af of je wel verder wilt met een partner die is vreemdgegaan.
Je voelt je diep gekwetst. De pijn is niet te dragen. In deze fase rem ik als therapeut ingrijpende beslissingen zoals een scheiding af. Als je gaat scheiden, ben je niet af van de pijn. En in de achtbaan van emoties is het moeilijk om nog helder te denken.

Kom gerust langs voor een gesprek en neem contact met mij op.

Kijk ook eens hier voor het online programma SAMEN. Het is ook mogelijk om een aantal lessen gratis te downloaden. Het geeft veel houvast!

 

Lees meer...

Het draait om: Kan ik wel op je bouwen?

Dat eeuwige gekibbel met je partner over de rommel op het aanrecht. En de bedtijd van de kinderen. Vermoeiende, zinloze ruzies, die eigenlijk draaien om één vraag: Kan ik wel op je bouwen?
Lees hier meer over hoe je de band met je partner kunt verstevigen.

Kom je er samen niet uit en wil je graag een aantal gesprekken? Aarzel dan niet om contact met mij op te nemen.

 

 

 

Lees meer...

Controle en loslaten

LoslatenDit artikel gaat over loslaten, wat dat is, dat het veel goeds kan opleveren en hoe je kunt leren loslaten.

Als ik terug kijk op mijn leven, dan moet ik ten aanzien van het onderwerp “loslaten” wel een beetje lachen om mijzelf. De zekerheid zoeken in het willen weten waar ik aan toe ben en veel dingen onder controle willen houden, past wel bij mij als persoon. Dat is oké. En tegelijkertijd heb ik geleerd om wat meer ontspannen te zijn ook als ik niet weet waar ik aan toe ben. Hier volgt een aantal voorbeelden uit mijn leven.

Het is ongeveer 2004, ik ben 34 jaar, en volg een twee-daagse training met overnachting. Ik ben in de ruimte waar de training is. Deze is nog niet begonnen. Tot mijn verbazing is er geen programma. Wanneer kunnen we eten? Hoe laat is er pauze? “Die mensen weten ook niet hoe ze iets goed moeten organiseren”, is mijn gedachte. Van mijn 25ste tot mijn 34ste had ik al veel concerten, congressen enz. georganiseerd. Voor mij was het not done om niet alles tot in de puntjes te organiseren en vast te leggen in een netjes uitgewerkt en uitgetypt programma. Ik voelde irritatie en frustratie. Daaronder zat onzekerheid/angst wat ik projecteerde op de trainer door te mopperen. Ik weet niet meer precies hoe het ging, maar er brak een moment aan dat ik dacht: “Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan”. En ik aanvaardde dat ik niet wist waar ik aan toe was. Wat een bevrijding! Ik liet het allemaal op mij af komen. Wat voelde ik me ontspannen! Deze ervaring vergeet ik nooit meer.

Een ander voorbeeld uit mijn leven, is de vele keren dat ik rondom mijn 30ste therapie had. Ik vond het maar niks dat er geen kant- en-klaar-recept bestond voor pijn. Het liefst wilde ik adviezen en vond ik het maar niks dat “tijd” een belangrijke factor was. Ik moest echt leren dat je pijnlijke processen niet kunt dwingen en erdoorheen mag gaan.

Ik neem een wond als  metafoor. Die moet goed verzorgd worden. Daar kan aan vooraf gaan dat het gehecht moet worden. Dan doet het nog een tijd veel pijn. Zo nu en dan nieuw gaas erop, een zalfje enz. De pijn gaat niet zomaar weg. En als het een litteken is, kan het soms nog even schuren. Heb je pijn, dan kun je het verzorgen door het te erkennen en te accepteren. Verder is het belangrijk de pijn te delen met iemand. Ook is op z’n tijd afleiding zoeken belangrijk. Mits het geen vlucht is. Ooit zij iemand: De tijd is je beste vriend. In de situatie waarin ik toen zat, dacht ik: “Ja, ja, ik geloof er niets van. Deze situatie is zó moeilijk en pijnlijk”. Als ik nu achterom kijk, kan ik zeggen dat tijd een belangrijke factor is. Als de tijd (en ook God) zijn werk doet, dan mag je leren loslaten. Iets wat ik mijn cliënten ook vaak toewens. Maar wat is nou “loslaten”? Nelson Mandela verwoordde dit in onderstaande woorden.

Loslaten:

Loslaten betekent niet, je niet meer betrokken voelen.
Maar ik kan het niet voor een ander doen.

Loslaten is, niet mijzelf losmaken.
Maar het besef dat ik een ander niet kan besturen.

Loslaten is, niet een ander wat toestaan.
Maar hem laten leren door ervaren.

Loslaten is, machteloos toegeven.
Want het resultaat is niet van mij afhankelijk.

Loslaten is, niet een ander willen veranderen of hem/haar de schuld geven.
Maar het beste van mijzelf te maken.

Loslaten is: niet meer zorgen voor.
Maar zorg hebben om.

Loslaten betekent: niet meer vasthouden.
Maar steunen.

Loslaten is, niet oordelen.
Maar anderen de kans geven zichzelf te zijn.

Loslaten betekent niet meer alles willen regelen.
Maar anderen de kans geven de werkelijkheid onder ogen te zien.

Loslaten betekent niet ontkennen.
Maar aanvaarden.

Loslaten betekent, niet langer willen scheiden of twisten.
Maar eigen tekortkomingen zoeken en verbeteren.

Loslaten is niet alles naar mijn hand zetten.
Maar elke dag nemen zoals die komt en daar plezier in hebben.

Loslaten is niet iedereen bekritiseren en veroordelen.
Maar proberen te worden waarvan ik droom.

Loslaten is niet het verleden betreuren.
Maar groeien en leven naar de toekomst.

Loslaten is minder angst
en meer liefhebben.

Maar hoe doe je dat dan, loslaten?

Hieronder een paar tips, die je misschien kunnen helpen om het ingesleten patroon van controleren, of terugkerende negatieve gedachten en gevoelens, te doorbreken en te oefenen in toelaten.

Word je bewust van je gedachten. Dat is je controle centrum. Schrijf alles op wat er in je opkomt. Niet in discussie gaan met jezelf, niet relativeren, gewoon luisteren naar je gedachten en ze opschrijven.

  • Lees terug wat je hebt opgeschreven. Shocking? Dat is dus wat er in je hoofd allemaal gebeurt. Het zijn deze gedachten en gevoelens die (onbewust) je leven beheersen.
  • Bedenk dat het geen zin heeft om je boos of verdrietig te blijven voelen over dingen en situaties waar je geen invloed (meer) op hebt. Hoe meer aandacht je ze blijft geven hoe meer ze zich zullen verankeren in je bewustzijn. Erken ze, maar als ‘oud zeer’ het is niet meer van ‘nu’.
  • Vervolgens ga je kiezen: wat wil ik loslaten? Wees een beetje mild voor jezelf. Geef je zelf de tijd, doe het stap voor stap, issue voor issue.
  • Als je weet wat je los wilt laten, is het een kwestie van experimenteren, zoeken naar de manier die voor jou het beste werkt.

Een paar oefeningen die je kunt proberen:

–       Laat de gedachten/gevoelens onder de douche, in het zwembad of in je bubbelbad letterlijk van je af stromen. Zie hoe ze verdwijnen in het putje en voel je schoon en licht. Water heeft letterlijk fysiek reinigende eigenschappen en geeft energie.

–      Vraag jezelf: wat heb ik aan deze gedachte/dit gevoel? Helpt het me verder? Wat levert het me op? Als het niets positiefs is, kun je de gedachten makkelijker loslaten: het brengt je immers niets goeds.

–       Verzet je gedachten. Denk aan iets leuks, ga naar buiten, onderneem iets nieuws, ga wat doen. Wees opmerkzaam, herken het als zo’n negatieve gedachte de kop op steekt, maar blijf er niet in hangen. Elimineer het bij de wortel.

–       Doe een visualisatie oefening. Beeld je in dat de gedachten of gevoelens die je los wilt laten als zandzakken op je schouders liggen. Adem een keer diep in, verzamel je moed en laat het zand, met het uitademen, uit de zakken glijden. Laat het naast je neervallen en loop ervan weg.

Natuurlijk zijn er nog vele andere manieren, probeer gewoon. Het belangrijkste is dat je leert herkennen wanneer je ‘vast’ zit in iets wat met loslaten gebaat is en daarnaar handelt. Dat je niet leeft vanuit angst maar vanuit vertrouwen. Dat je leert dat jouw bijdrage fijn is, maar dat je niet alles zelf en in je eentje hoeft te doen.

Het levert je een lichter leven op. Met een heel veel energie voor alle positieve dingen in je leven die er voor jou toe doen.

Ik wens je veel succes met loslaten en laat me je aanvullende tips zeker weten, want ik kan ze ook nog goed gebruiken!

Hoe laat jij los?

Wil jij graag een aantal coachingsgesprekken? Aarzel niet contact met mij op te nemen en kom voor een vrijblijvende intake/kennismakingsgesprek.

 

Lees meer...
Eerste Hulp Na Vreemdgaan

Online Eerste Hulp Crisis Na Vreemdgaan

Eerste Hulp Na VreemdgaanOnline Eerste Hulp Crisis Na Vreemdgaan

Als vreemdgaan je leven treft, voelt het als een verwoestende tornado. Je relatie komt onherroepelijk in een crisis terecht. Alles ligt in puin. En waar begin je dan met elkaar? Je hebt tijd nodig om te beseffen wat je is overkomen en om dat een beetje een plekje te geven. Speciaal voor stellen in een dergelijke crisis ontwikkelde therapeut Ferdinand Bijzet de online-module Stilstaan. Want als een tornado je leven treft, moet je eerst stilstaan en de schade en de mogelijkheden overwegen. In deze module geeft hij in vier lessen antwoord op de belangrijkste vragen die stellen hebben wanneer de tornado vreemdgaan hen treft:

1.       Kan een relatie herstellen als één van beiden vreemd is gegaan
2.       Hoe ga je om met alle emotie en pijn die er in deze crisis is?
3.       Wie moeten we op de hoogte brengen van deze crisis?
4.       Moet ik de ander vergeven?
5.       Welke details moeten er gedeeld worden?

Wanneer een tornado je leven treft moet je de tijd nemen om de schade op te nemen en de eerste stappen naar herstel te zetten. In het wilde weg opruimen, afbreken of bij de pakken neer gaan zitten is dan niet helpend. Wel begrijpelijk! De schade moet getaxeerd worden en er moet rust komen in de crisis.  Zoals ik al zei is er voor deze stellen in deze crisisfase een online-module ontwikkeld. Deze module helpt stellen door de crisis heen. Geeft hoop en antwoord op de vragen die bijna alle stellen hebben wanneer ze in deze crisis zitten.  Je bouwt aan een steunrelatie met anderen en inventariseert de grootste vragen.  Je ruimt de grootste troep op en weet hoe je rust moet creëren in deze crisis. Zit jij in een dergelijke crisis? Neem contact met mij op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

 

N.B.: woon je niet in de buurt van Nieuwerkerk aan den IJssel/Rotterdam, dan zijn er collega’s van mij die ook met dit programma werken. Scroll op deze pagina een eindje naar beneden voor hun namen.

Lees meer...
Seizoenen van het leven

Seizoenen van het leven

Seasons of life (seizoenen in het leven)

Springtime follows winter,
And each summer leads to fall.
The pattern of the seasons
Flow, and answer to God’s call.

Around us in his garden,
The flowers bloom and fade,
To sleep throughout the winter,
In each meadow wood and glade.
Some only stay a season,
So briefly we can share,
Their colour and their beauty,
Their soft perfume on the air.
God gives us all our seasons,
The sunshine and the rain.
He knows our joy and sadness,
He shares with us our pain
Let Him take your hand in autumn,
Feel the joy that His words bring,
For when we reach the peace of winter
We shall wake up to His spring.

 

Lees meer...
Humor relativeert

Leuke gespreksvragen

Humor relativeertHoe houd je je relatie(s) levendig?

De belangrijkste factor is tijd vrij maken. En tijdens die tijd kun je b.v. onder het genot van een kopje koffie elkaar vragen stellen. Ik verzamel de kaartjes van de Pickwickthee, doe ze in een klein wekpotje en geef ze mee aan stellen: het zogenaamde Verrijk Je Relaties-Kletspotje. Hieronder tref je een aantal vragen aan.

  1. Met wie zou jij graag een beschuitje willen eten?
  2. Wat waardeer je het meest in vriendschap?
  3. Wat vind je leuk/fijn in jullie relatie en wat zou je anders willen?
  4. Wat waardeer jij het meest in jouw partner?
  5. Hoe zouden jullie elkaar een plezier kunnen doen?
  6. Zou je liever goed kunnen zingen of goed kunnen dansen?
  7. Hoe denk je dat een schrijver jou zou beschrijven in een roman?
  8. Waar denk je aan bij het woord Jezus Christus?
  9. Wat is jouw favoriete eten?
  10. Wat is jouw lievelingskleur?
  11. Waar kun jij van genieten?
  12. Wat is het stomste wat je ooit hebt gedaan?

 

 

Lees meer...

Waarom voelen zo belangrijk is

Wat is de consequentie als je niet weet wat je voelt?

 

Als je niet weet wat je voelt,

Weet je niet wie je bent

Weet je niet wat je nodig hebt

Weet je niet wat je blij maakt

Heb je geen innerlijke kompas

Kun je jezelf niet laten zien

Weten anderen niet wie je bent

Weten anderen niet wat je nodig hebt

Weet je niet wat anderen nodig hebben

Hebben je relaties geen diepgang

Ervaar je geen intimiteit

Kun je je ervaringen niet delen

Kans op stress, leegte, vervreemding en depressiviteit

 

Marja Postema auteur van “Emoties, wat moet ik ermee?”

 

Hierbij nog een filmpje over het belang van emoties:

https://www.youtube.com/watch?v=SJOjpprbfeE

 

De volgende geeft inzicht in onze innerlijke criticus:

https://www.youtube.com/watch?v=VP7R_WIm6-M

 

Lees meer...
Eerste Hulp Na Vreemdgaan

Toerusting voor o.a. ambtsdragers: Eerste Hulp Bij Vreemdgaan

Nodig Verrijk je Relaties uit voor een interactieve lezing/workshop. Tijdens deze Eerste-Hulp-Bij-Vreemdgaan-lezing ga ik in op wat er in eerste instantie nodig is als je als ambtsdrager eerste hulp wilt bieden bij vreemdgaan.

Als het net bekend is, dat één van de partners vreemd is gegaan, dan is het crisis. In deze crisis hebben de partners vaak veel vragen. Hoe kun je eerste hulp bieden? Wat moet je wel en wat moet je niet doen als diaken, ouderling, voorganger of pastoraal werker? Klik voor meer informatie over deze EHBV-lezing op Eerste Hulp Bij Vreemdgaan en download de pagina.

Wil je graag op de hoogte blijven van nieuws speciaal voor ambtsdragers en andere kerkelijk werkers? Schrijf je hier in en vermeld bij onderwerp: nieuws voor ambtsdragers.

Lees meer...