Blog

Symptomen herkennen die kunnen wijzen op seksueel misbruik

Omgaan met seksueel misbruik is een uitdaging. Voor de overlevers én de hulpverlening. Een tijd geleden kwam een midden twintiger met relatieproblemen bij me. Ze had opgebiecht aan haar partner dat ze was vreemd gegaan. Tijdens de intake vertelde ze mij dat ze vroeger als 15-jarige een tijdje misbruikt was. Ik vermoedde dat het vreemdgaan (waar ze zelf niets van snapte waaróm ze dat deed) verband hield met het misbruik. Evenals de overige relatieproblemen. Zelf legde ze geen verband. Het was voor het eerst dat ze er met iemand over sprak. Ik zei tegen haar: “Het is zo moeilijk voor je en het is zó kwetsbaar, dat je het als het ware in de ijskast hebt gestopt”. En dat beaamde ze. In overleg met haar, heb ik haar partner er ook bij betrokken. En ik vroeg haar onderstaande zelftest in te vullen en deze met haar partner te bespreken.

Alles bij elkaar wees erop dat het seksueel misbruik een grote impact had op de huidige problemen. Mijn advies aan haar was om te gaan werken aan het verwerken van het misbruik. Dat vond ze erg moeilijk en tegelijkertijd wilde ze deze weg wel inslaan. Omdat ik hierin niet voldoende gespecialiseerd ben, heb ik haar doorverwezen naar mensen in mijn netwerk die dat wél zijn. Als boekentip gaf ik haar mee: “Helen van seksueel misbruik” (het trauma voorbij) – Ivonne Meeuwsen. Mijn zorg ging ook uit naar de partner. Seksueel misbruik raakt immers het hart van de relatie! Juist in een intieme relatie, waar veiligheid en geborgenheid vanzelfsprekend zouden moeten zijn, komt de angst van de overlever van seksueel misbruik naar boven. Dit is een verwarrende gewaarwording voor de partner die terecht komt in een doolhof van moeilijk te duiden gedragingen. Triggers, herbelevingen, dissociatie en stemmingswisselingen trekken hun wissel op de relatie. Onzekerheid, eenzaamheid en wanhoop is wat veel partners ervaren. Ik raadde de partner het volgende boek aan: “Partners in beeld” – Ivonne Meeuwsen.

Misschien heb jij met seksueel misbruik te maken gehad. Of ken je iemand bij wie dat het geval is. Onderstaande (zelf)test van Ivonne Meeuwsen kan je helpen dit te herkennen. (meer…)

Lees meer...

Beginnen met Aandachtig Leven

Aandachtig levenBeginnen met Aandachtig leven

Rust vinden voor je ziel, je gedachten voeden met alles wat puur is, leven vanuit vrede en liefde, zijn bijbelse principes. Als Jezus Christus jouw Bron is waaruit je wilt leven, zou je aan het begin van een oefening Hem kunnen vragen om wijsheid en inzicht.

Een vaste gewoonte

Start met een vast moment op de dag, waarbij je op een “stille” plaats gaat zitten waar je niet gestoord zult worden. Meld eventueel aan je huisgenoten wat je van plan bent, zodat zij je goed kunnen helpen en je even met rust laten. Zet een aandachtsoefening op een vaste plek in je dagplanning.

Houding

Voor aandachtsoefeningen mag je een open en nieuwsgierige houding aannemen. Ga rustig zitten op een rechte stoel of op een bankje. Zorg dat je actief zit, niet leunt, of onderuit gezakt zit, je rug strekt en je hoofd recht boven je ruggengraat zet. Ontspan je spieren en leg je handen ‘open’ (palm naar boven) op je bovenbenen. Zo kun je niets vasthouden of met je vinger ergens aan gaan frummelen.

Letten op je adem

Bij veel aandachtsoefeningen zul je je moeten focussen op je ademhaling. Je ademhaling gaat vanzelf. Je hoeft er niets voor te doen en hoef je ook niet te veranderen.

Richt je aandacht op de plek waar de lucht van de ademhaling het beste waarneemt. Sommigen voelen de lucht goed bij de neusvleugels, anderen nemen het beter waar bij het op en neer gaan van de buik of het middenrif. Het maakt niet uit waar jij het beste de ademhaling observeert, richt je aandacht op de plek die voor jou de minste inspanning kost.

Tijdstip

De meeste mensen geven aan dat het fijn is om de oefening ’s ochtends te doen. Je zult er zeker een deel van de dag positieve effecten van waarnemen. Probeer het maar eens uit. Doorbreek de standaard ochtendroutine van hollen en haasten en start de dag iets vroeger.

Een mooie plek

Maak een hoekje of kamertje vrij en creëer je eigen plek voor aandachtsoefeningen.

Lees meer...

Kanker bij partner en relatieproblemen

Wanneer je partner kanker heeft, kan dat de verhouding tussen jou en je partner beïnvloeden. Dat is logisch, want kanker brengt vaak ingrijpende veranderingen met zich mee. De ziekte kan jullie  dichter bij elkaar brengen, maar de relatie ook onder druk zetten.

Lees in dit artikel meer over:

Verschuiving van rollen

Wanneer je partner ziek is, krijg je in de meeste gevallen een verzorgende rol. Vaak krijg je er ook huishoudelijke taken en gezinstaken bij en regel je allerlei praktische dingen. Ook wordt er waarschijnlijk van je verwacht dat je familie, vrienden en collega’s over het ziekteproces informeert.

Je zieke partner kan minder doen dan voorheen en wordt meer afhankelijk van jou. Jullie kunnen deze veranderde rolverdeling als minder gelijkwaardig ervaren. Mogelijk voelen jullie je allebei ook ongemakkelijk in die veranderde rol.

Misschien heb je de neiging om de dingen alleen te regelen, omdat je zieke partner al genoeg aan zijn of haar hoofd heeft. Dit kan je partner het gevoel geven dat hij of zij niet meer meetelt. Ook kun je zelf het gevoel krijgen dat je overal alleen voor staat.

Tips:

  • Probeer hier open en eerlijk met elkaar over te praten.
  • Ga samen na waar je zieke partner nog wel energie voor heeft.
  • Zoek samen naar mogelijkheden om er het beste van te maken.

Veranderingen bij je partner

Kanker en alles daaromheen kan mensen behoorlijk uit balans brengen. Je partner kan door de ziekte bijvoorbeeld angstige of depressieve gevoelens krijgen. Het kan ook voorkomen dat je partner een andere kijk op het leven krijgt en/of een andere weg in wil slaan. Voor jou kan het moeilijk zijn om dit te begrijpen, en om mee te gaan met deze veranderingen bij je partner.

Tip:

  • Maak een afspraak met je partner om wekelijks of tweewekelijks even bij te praten met een kop koffie of thee erbij. Vraag: “Wat gebeurt er allemaal in je hoofd?” Luister. Je hoeft het niet te begrijpen of op te lossen (onmacht en angst laten zich slecht oplossen) maar het lucht op om er woorden aan te mogen geven. Hou het bij een uurtje en doe daarna iets leuks samen.

Verschil in emoties

Je eigen emoties lopen niet altijd gelijk met die van je zieke partner. Hij of zij is bijvoorbeeld verdrietig, terwijl jij juist hoopvol gestemd bent. Of andersom: jij ziet het helemaal niet meer zitten, terwijl je partner er juist weer tegenaan wil.

Tip:

  • Geef elkaar de ruimte om te verschillen. De ervaring is voor jou ook daadwerkelijk verschillend.

Verschillende manieren van verwerken

Iedereen gaat op zijn eigen manier om met kanker. Mogelijke verwerkingsstijlen zijn:

  • ontkenning: niet over de ziekte willen praten, doen alsof er niets aan de hand is
  • boosheid
  • zich terugtrekken: alleen willen zijn, niet over de ziekte willen praten
  • somberheid en depressie
  • afleiding zoeken, bijvoorbeeld in werk of hobby’s
  • er veel over praten
  • actief op zoek gaan naar informatie en middelen om met de ziekte om te gaan. Bijvoorbeeld boeken lezen, googelen, contact zoeken met lotgenoten

Je partner kan kanker op een andere manier verwerken dan jij. Bijvoorbeeld door zich terug te trekken, geen emoties te tonen of te doen alsof er niet veel aan de hand is. Als jij wel veel emoties hebt of veel over de ziekte wilt praten, kan dat problemen geven.

Ook kan het zijn dat de verwerking van je partner niet gelijktijdig verloopt met jouw verwerking. Je partner wil het oude leven misschien weer snel oppakken, terwijl jij nog vol emoties zit. Dit kan jullie beiden een onbegrepen gevoel geven.

Tips:

  • Probeer hier met elkaar over te praten. Luister naar elkaar zonder te oordelen en geef elkaar de ruimte om te verschillen. Er geen goed of fout als het gaat om het verwerken van kanker. Ieder verwerkt het op zijn eigen manier
  • Er zijn veel trainingen die kunnen helpen om met elkaar in gesprek te blijven en ook therapeuten en coaches die jou kunnen helpen. Een voorbeeld is een Houd me vast training’ of ga naar een   EFT-therapeut (Emotionally Focused Therapy). Dit alles kan goed helpen om te herkennen waar je elkaar kwijt raakt en hoe je elkaar weer kan vinden. Op de site van EFT.nl vind je een therapeut bij jou in de buurt. Woon je in de buurt van Rotterdam/Gouda dan ben je van harte welkom bij Verrijk je Relaties in Nieuwerkerk aan den IJssel.

Wanneer jij of je partner vastloopt in bijvoorbeeld boosheid en somberheid, kan begeleiding rond verwerking nodig zijn. Gesprekken met een psycholoog of psychosociaal therapeut kunnen dan uitkomst bieden.

Soms te weinig tijd voor elkaar

Na de diagnose kun je veel tijd kwijt zijn aan het regelen van allerlei dingen. Ook komen er misschien extra taken op je af, zoals het huishouden en/of de zorg voor de kinderen. Hierdoor schiet aandacht en tijd voor elkaar er soms bij in en bestaat het gevaar dat je het contact verliest.

Tips:

  • Probeer zo veel mogelijk dingen te blijven bespreken.
  • Wees duidelijk over wat je van elkaar verwacht.
  • Maak als het kan tijd vrij om samen iets leuks te doen

Wisselende stemmingen

De stemmingen van iemand met kanker kunnen heel wisselend zijn. Het ene moment is iemand somber, het andere moment vol goede moed. De ene dag voelt iemand zich fysiek sterk, de volgende dag weer niet. Vaak hangt dit samen met hoe uitgerust of moe iemand is.

Ook jouw stemming kan verschillen van verdrietig tot opgewekt en alles wat daar tussenin zit. Je kunt door kleine dingen flink uit balans raken. Je hebt er een hoop taken en zorgen bij gekregen. Soms ben je gewoon moe. Ook dan kun je emotioneel van slag zijn.

Het kan voor jullie beiden lastig zijn elkaar op moeilijke momenten te steunen. Je partner is vooral bezig met zijn of haar ziekte. Jij zelf met alles daaromheen en je eigen zorgen en onzekerheden.

Valt je zieke partner tegen jou uit, bedenk dan dat dit kan komen doordat hij of zij er even doorheen zit door de ziekte. Gedraagt je partner zich agressief of keert hij of zij zich juist in zichzelf, dan merk je dat natuurlijk in jouw relatie. Je kunt er begrip voor hebben, maar je kunt niet altijd je eigen gevoelens uitschakelen.

Tip:

  • Soms is het beter elkaar even met rust te laten en er later over te praten. Dan krijg je vaak weer begrip voor elkaar.

Niet gezien of gehoord worden

Het is logisch dat iemand met kanker veel aandacht krijgt. Als partner kun je het echter ook zwaar hebben en steun nodig hebben. Je kunt het gevoel hebben niet gezien te worden, als niemand vraagt hoe het met je gaat. Dat kan leiden tot eenzaamheid, boosheid of frustratie.

Tips:

  • Het kan helpen om je gevoelens (angst, onzekerheid, verdriet etc.) te bespreken, bijvoorbeeld met een goede vriend of vriendin of met een zorgverlener. Zij kunnen je steun geven.
  • Het kan ook voorkomen dat bepaalde mensen steeds weer vragen hoe het met jou gaat. Ook op momenten waarop je juist even niet met de ziekte bezig wilt zijn. Geef dan eerlijk aan dat je even niet over de situatie wilt praten.

Stel je vragen over kanker aan de voorlichters van de Infolijn

Heb je een (medische) vraag over kanker en wil je graag met iemand praten? Bij kanker.nl zitten voorlichters klaar om te helpen. Je kunt hen bellen via de Infolijn, maar ook chatten of een vraag sturen via de e-mail.

  • Telefoon: 0800-0226622 (gratis) ma t/m vrij (12.00 tot 17:00 uur)
  • Chat: ma t/m vrij (9:00 tot 17:00 uur)
  • E-mail: infolijn@kanker.nl

Dit artikel is grotendeels overgenomen van de website kanker.nl

Lees meer...

Voorganger: jouw kracht ligt in kwetsbaarheid!

VoorgangerVeel leiders zijn bang om kwetsbaar te zijn. Goede, christelijke leiders hebben juist geleerd om hun kwetsbaarheid onder ogen te zien. Ze weten zich niet meer afhankelijk van zichzelf, hun prestaties en wat de omgeving van hen vindt, maar kennen een Bron Die hen daarvan verlost. Het gaat om “undefended leadership”. Lees in bijgaand artikel wat dat is en wat de sleutel is om dat te worden. (meer…)

Lees meer...

Heftige Opmerkingen: Hoe Ga Je Daarmee Om?

In het dagelijkse leven kun je geconfronteerd worden met heftige opmerkingen van b.v. een collega, een vriend, je manager of je partner. De heftigheid kan zitten in de manier waaróp de opmerking wordt gemaakt. De persoon kan bijvoorbeeld heel boos zijn door te schreeuwen of hij kan zich zeer somber of terneergeslagen uiten. Het heftige van zulke opmerkingen kan óók zitten in wát de persoon zegt.

Reflexreacties

Voor mij is omgaan met heftige opmerkingen soms best een uitdaging. Hoe is dat bij jou? Misschien herken je het wel dat je soms schrikt of dat op een andere manier een opmerking je raakt. Het beïnvloedt je emotioneel.
Je kunt op heel veel manieren een opmerking interpreteren. Stel dát de ander boos overkomt of somber of terneergeslagen is. En je vindt dat de ander niet zo negatief moet zijn. Misschien is je eerste reflex dat je ingaat tegen de opmerking. Je voelt dan de neiging opkomen om:

  1. de negatieve interpretatie te betwisten (“Ik denk dat je dat niet goed ziet”)
  2. rechtstreeks de negatieve emoties proberen te veranderen (“Kop op, zie je het nu niet iets te somber?”)
  3. het drastische gedrag te ontraden (“Dat zou het domste zijn wat je kunt doen, zo gooi je je eigen glazen in!”).

Dit soort reacties kan reflexmatig in ons opkomen maar ze werken vaak niet goed. Heb jíj in de gaten welk effect dit soort reacties op de ander hebben?

(meer…)

Lees meer...

Verlies Broer of Zus en Onverwerkt/Verlaat Verlies

Verlies broer of zus en verlate rouwVERLIES VAN BROER OF ZUS

Het verliezen van een broer of zus is zeer ingrijpend. Relaties tussen broers en zussen zijn uniek, of je nu jong bent of ouder. Je komt uit hetzelfde nest, hebt dezelfde genen. Met je broer of zus deel je je vroege geschiedenis, je herkomst. Je hebt elkaar zien opgroeien en de ander zien worden tot wie hij of zij is. Met je ouders vorm je een gezin waarin je allemaal je eigen rol hebt. En of de relatie nu goed of minder goed is, je hoort bij elkaar.

Met het overlijden van een broer of zus komt een belangrijk stuk gedeeld leven tot stilstand. (meer…)

Lees meer...

Gedicht Voor Jou

Ik schrijf je vandaag wat dichter bij mij

ik zou willen weten

en nooit meer vergeten

hoe het daarboven nu toch met je is

ik zou willen vragen

tot in lengte van dagen

of je het voelt nog, hoeveel ik je mis

ik zou willen zeggen,

je uit willen leggen,

hoe ik weer verder ga nu met mijn leven

ik zou willen zingen

van duizenden dingen

van jou en van mij, al was het maar even

ik zou willen horen

hoe je, net als tevoren,

verhalen vertelt over vroeger en toen

ik zou willen zwijgen

om jou terug te krijgen

al is het alleen maar die knuffel, die zoen

waar moet ik gaan zoeken

om jou terúg te vinden

jouw lach en jouw liefde en al je bestaan

waar schijnt de zon weer jouw licht

en jouw warmte

is het dichtbij of hier heel ver vandaan?

ik schrijf je vandaag al mijn zorgen, mijn vragen

ik schrijf je wat ik je nog niet had gezegd

ik schrijf je vandaag alle woorden van binnen

die ik verdrietig opzij heb gelegd

ik schrijf je vandaag over al mijn geheimen

over tranen en alles wat ik daarmee bedoel

ik schrijf je misschien wel hoe boos ik nog steeds ben

hoe eenzaam, hoe bang en hoe rot ik me voel

ik schrijf je vandaag over dromen en wensen

over jou en mijn leven en ons allebei

ik schrijf je vandaag gewoon al mijn gedachten

ik schrijf je vandaag

wat dichter bij mij

 

Uit: Ik mis je in alle kleuren – Margreet Jansen

Lees meer...

Rouw en Verlies Verwerkingsopdracht Schrijf Een Brief

Verwerkingsopdracht Rouw en Verlies

Schrijf een brief

Omdat je zo graag nog één keer zou willen zeggen wat je niet meer kon

zeggen. Om weer even samen te praten en te dromen. Elkaar vasthouden

met woorden, die je soms niet hardop kunt zeggen. Schrijf een brief, doe

hem in een envelop en plak hem dicht.

Alleen voor jullie samen, voor niemand anders.

 

Klik hier voor het gedicht: Voor jou

 

Lees meer...

Hoe herken je onverwerkt/verlaat verdriet?

Kenmerken onverwerkt verdriet

Hoe kun je herkennen dat je te maken hebt met onverwerkt/verlaat verdriet:

  • Je altijd aanpassen;
  • Een muurtje om je heen hebben;
  • Geen grenzen kunnen stellen;
  • Abrupt de verbinding kunnen verbreken;
  • Je gemakkelijk overvallen voelen door gevoelens van machteloosheid;
  • Een basaal gebrek aan zelfvertrouwen hebben;
  • Weinig vertrouwen hebben in de toekomst;
  • Moeite hebben met ruimte innemen;
  • Altijd geven;

(meer…)

Lees meer...

Invloed onverwerkt verdriet en relatie(s)

rouw en relaties

Onderdrukte rouw werkt door in relaties met anderen

Wanneer we een pijnlijk verlies hebben ervaren en onvoldoende hebben toegelaten en doorleefd, leidt dit tot moeilijkheden in relaties. De angst om een dierbaar persoon te verliezen domineert en zorgt ervoor dat we ons maar tot op een bepaalde hoogte durven te binden.
Naast deze grote angst, is er ook de angst om nieuwe pijn te ervaren. Het onverwerkte verdriet voelt als een open wond die zeer doet bij onaangename gebeurtenissen, zelfs al bij discussies met anderen. Je terugtrekken in je eigen cocon en afstand bewaren tot de ander is vaak een gevolg.

Het is nooit te laat

Weet je intuïtief dat een onderdrukt verdriet je belemmert in je groei? Het is nooit te laat om dit rouwproces alsnog te doorleven. Natuurlijk is het doodeng en voel je wellicht wanhoop. Het zal zeker zeer doen en op momenten lijkt het misschien alsof het verdriet te groot is om aan te kunnen. Wanneer je dit in kleine stapjes doet, zul je ervaren dat de momenten van grote wanhoop ook weer wegebben. Op de plek van de pijn ontstaat er langzaam maar zeker ruimte.

Wil je meer weten over hoe je onverwerkt verdriet herkent? Klik hier.

Lees meer...